Päivitetty Liikenneviraston Radanpidon turvallisuusohjeet (Turo) voimaan 1.5.2015

Liikennevirasto on päivittänyt Radanpidon turvallisuusohjeet (TURO) 1.5.2015 alkaen. Ohjeen päivitys tuo mukanaan seuraavia muutoksia:

Ratatyöturvallisuuspätevyyden (Turva) ja Turvamiespätevyyden (T-mies) vuosittaiset työssäolovelvoitteet poistuvat ja hyväksytysti suoritetun kurssin perusteella myönnetty pätevyys on voimassa viisi (5) vuotta kerrallaan, vanhenemisvuoden loppuun asti.

1.3.2015 alkaen Laiturityöpätevyys (Laituri) on sisällytetty Ratatyöturvallisuuspätevyys (Turva) koulutukseen. Mikäli työtehtävässä kuljetetaan ajoneuvoa tai käytetään työkoneita matkustajalaiturilla, pitää työntekijöillä olla ennen 1.3.2015 suoritettu voimassa oleva Laiturityöpätevyys tai 1.3.2015 jälkeen suoritettu Ratatyöturvallisuuspätevyys (Turva). Ennen 1.3.2015 suoritettu Turva-koulutus voidaan täydentää aiemman TURO:n (1.2012) mukaisella Laiturikoulutuksella. Tässä tilanteessa otathan meihin yhteyttä.

Eri pätevyyksien kertauskoulutuksia on yhdistetty, jolla vähennetään samojen asiasisältöjen päällekkäistä kertaamista.

• Ratatyöturvallisuuspätevyys (Turva) uusitaan käymällä koulutus uudelleen.
  • Turvamiespätevyyden kertauskoulutuksen (T-mies), kesto 8 oppituntia, hyväksytysti suorittaminen uusii myös Ratatyöturvallisuuspätevyyden (Turva).
  • Ratatyöstä vastaavan kertauskoulutuksen, kesto 8 oppituntia, hyväksytysti suorittaminen vuosittain uusii myös Ratatyöturvallisuuspätevyyden (Turva). Kertauskoulutukseen voidaan sisällyttää lisäksi Turvamiespätevyyden kertaamiseen liittyvät asiat, jolloin hyväksytty suoritus ratatyöstä vastaavan kertauskoulutuksesta uusii myös voimassa olevan Turvamiespätevyyden (T-mies). Varmista, että koulutus pitää sisällään tarvittavat osiot.

Radanpidon turvallisuusohjeiden (TURO) päivitys tuo mukanaan myös uusia osaamisvaatimuksia. Ratatyöilmoituksen tekijältä vaaditaan ratatyöstä vastaavan pätevyys ja Ennakkosuunnitelman laatijalla tulee olla riittävä koulutus JETI-järjestelmään.

Radanpidon turvallisuusohjeet (TURO) löytyy Liikenneviraston verkkosivuilta www.liikennevirasto.fi

manuaalinen polku: Liikennevirasto > Etusivu > Palveluntuottajat > Ohjeluettelo > Liikenne ja turvallisuus työmaalla > Rautatiet