Turvamies (T-mies)

Turvamies (T-mies) -koulutuksessa käsitellään turvamiesmenettelyä ja toimintatapoja painottaen sen vaativaa roolia turvallisuuden varmistajana. Turvamiespätevyyttä edellytetään toimittaessa turvamiehenä tai tieliikenteen ohjaamisessa tasoristeyksessä.

Koulutuksen kesto 1 päivä (8 oppituntia).

Koulutus sisältää teoriatunnit sekä maastokäynnin ja harjoitteet. Koulutuspäivään varustautuminen säänmukaisin turvavarustein (kengät, kypärä, vähintään luokka2 turvaliivi tai takki).

Koulutukseen voivat osallistua kaikki 18– 68-vuotiaat koulutusohjelmakohtaisesti määriteltyjen lähtöedellytysten täyttyessä. Lisäksi rautatieturvallisuuteen vaikuttaviin tehtäviin valtion rataverkolla liittyy terveydentilaa koskevia vaatimuksia.

• Koulutukseen osallistujalta edellytetään voimassa olevaa Ratatyöturvallisuuspätevyyttä (Turva)
    • Tasoristeyksessä tieliikenteen liikenteenohjaajana toimimisen yhteydessä voimassa olevaa Tieturva 1 tai Tieturva 2 -pätevyyttä.
  • Työkokemuksena vaaditaan vähintään kolmen kuukauden työkokemus radanpidon töistä ennen koulutukseen tuloa.
  • Henkilöllä on oltava riittävä fyysinen sekä psykologinen valmius ja soveltuvuus tehtävään. Väyläviraston soveltuvuussuositukset on esitetty Väyläviraston julkaisussa 50/2021 ”Rautatieturvallisuustehtävissä toimivien henkilöiden soveltuvuussuositukset (doria.fi)”. Soveltuvuudenarviointi tehdään työnantajan päättämän terveydenalanammattilaisen toimesta. Työnantaja vastaa arvioitavan tehtävän kuvauksesta terveydenalanammattilaiselle.
  • Osallistujan tulee osoittaa työnantajan allekirjoittama todistus työkokemuksesta, voimassaolevista ja suoritetuista koulutuksista sekä terveydentilan soveltuvuuslausunnosta koulutuslaitokselle viimeistään koulutuksen alussa.

Koulutuksen sisältö

Koulutuksessa käsitellään seuraavia aihekokonaisuuksia:

• Turvamiestoiminnan yleiset säännöt ja ohjeet
  • Turvamiehen käyttö rautatiealueella tehtävissä töissä
  • Toiminta vaara- ja onnettomuustilanteissa
  • Turvamiesmenettely tasoristeyksessä
  • RATSU:lla turvaaminen
  • Maastoharjoitukset ja kirjallinen koe

Koulutuksen suoritus hyväksytysti tuottaa Väyläviraston Turvamiespätevyyden (T-mies), joka on voimassa viisi vuotta pätevyyden myöntämispäivästä. Pätevyyden ylläpito tapahtuu osallistumalla koulutukseen uudestaan viiden vuoden välein. Turvamies -koulutus uusii Ratatyöturvallisuus (Turva) -pätevyyden.

Lisätietoja löydät Väyläviraston ohjeesta Valtion rataverkon haltijan osaamis- ja pätevyysvaatimukset: Valtion rataverkon haltijan osaamis- ja pätevyysvaatimukset (vayla.fi)

Siirry koulutuskalenteriin